Hem Forum Experterna svarar Behöver få i mig mer fett. Vilka fetter ska jag då äta? Svar till: Behöver få i mig mer fett. Vilka fetter ska jag då äta?

Martin Brunnberg
Martin Brunnberg
Forumledare

Har man ett så stort energibehov som du kan det vara svårt att täcka det genom kosten. Chips tycker jag inte låter som någon hälsosam lösning, men jag tycker att du definitivt är inne på rätt spår när du försöker äta mer energität mat. Ett bra sätt och även billigt sätt att öka energitätheten på, kan vara att berika maten med rapsolja eller olivolja. Även hasselnötter kan vara ett prisvärt alternativ. Det är nog bra om du försöker hålla dig till enkelomättade fetter eftersom, precis som du säger, kan stora mängder fleromättade fetter belasta din kropp med onödigt mycket oxidativ stress. Om du äter mycket kostfiber kan det var en vits med att minska intaget av dessa för att du ska kunna orka pressa i dig lite extra pasta eller ris. En bra grej kan också vara att äta ett extra mål mat innan sängdags för att motverka den muskelnedbrytning som sker under natten.