Hem Forum Experterna svarar Är det farligt för kroppen att plötsligt öka i fettmängd?

Taggat: ,

Detta ämne innehåller 1 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av Martin Brunnberg Martin Brunnberg 9 månader, 1 vecka.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Profilbild
    Gäst
    Deltagare

Jag har planer på att äta upp mig genom att öka intaget av kolhydrater och fett under hösten och vintern. Är det farligt för kroppen att helt plötsligt öka i fettmängd. Är det farligt för hjärta och blodkärl? Får jag bort eventuella fettavlagringar i blodkärlen när jag sedan tränar fettförbränning fram på vårkanten?

[denna fråga är inskickad via e-post]

Martin Brunnberg
    Martin Brunnberg
    Forumledare

Ja, det är i regel negativt att öka i vikt genom att öka mängden kroppsfett. När din kropp är på väg upp i vikt är dina blodfetter och ofta också ditt blodsocker högre än vanligt. Detta är förstås inte positivt för din hjärt-/kärlhälsa. Även övervikt i form av ökat kroppsfett är också negativt för hälsan. Om du sedan bränner bort dina ökade fettdepåer minskar dina blodfetter i takt med att ditt kroppsfett minskar.

På frågan om du kan få bort ”fettavlagringar” från blodkärlen, svarar jag nja. Det klart att du förbättrar din hjärt-/kärlhälsan om blodfetterna minskar, men om du har fått en avlagring av fett i kärlväggen blir det en liten skada på kärlväggen. Tyvärr kan du inte helt sudda ut riskökningen med att kraftigt öka vikt genom att sedan kraftigt minska i vikt. Men varför vill du öka i fettvikt? Lägg den energin på att bygga kvalitativ muskelmassa istället!

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.