Hem Forum Experterna svarar Kan jag äta proteintillskott om jag tar antidepressiv medicin?

Detta ämne innehåller 1 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av Martin Brunnberg Martin Brunnberg 8 månader.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2470
    Profilbild
    Gäst
    Deltagare

    Jag undrar hur det fungerar att ta proteintillskott, gainer och kreatin ihop med antidepressiv medicin? Kan det vara farligt?

    [denna fråga är inskickad via e-post]

    #2471
    Martin Brunnberg
    Martin Brunnberg
    Forumledare

    Medicinen du äter är en så kallad selektiv serotonin-återupptagshämmare. Serotonin är ett hormon som är lugnande och ångestdämpande. Man kan enkelt sett säga att medicin verkar genom att öka aktiviteten av serotonin i hjärnan. Effekten blir då en lugnande och ångestdämpande effekt.

    Kreatintillskott, gainers och vanliga proteintillskott påverkar inte effekten av medicinen mig veterligen. Det du bör se upp med är tillskott som innehåller mycket av de grenade aminosyrorna leucin, isoleucin och valin (BCCA). Dessa aminosyror konkurrerar med aminosyran tryptofan om upptaget till hjärnan. Äter man tillskott med grenade aminosyror kan dessa alltså minska upptaget av tryptofan till hjärnan. Tryptofan fungerar som en prekursor, ett förstadie för hjärnans produktion av serotonin och får hjärnan för lite tryptofan minskar produktionen av serotonin.

    På så sätt kan dessa tillskott motverka effekten av medicinen och därför bör du avstå från tillskott som innehåller mycket grenade aminosyror. Det bästa är förstås att konsultera behandlande läkare.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.