Svar till: Kan jag träna när jag fastar?

Startsida Forum Experterna svarar Kan jag träna när jag fastar? Svar till: Kan jag träna när jag fastar?

#2477

Jag tycker att det sällan är motiverat att fasta. En del brukar säga att fasta ”renar kroppen”, men det som egentligen händer är snarare motsatsen – du smutsar ner kroppen. Det finns lite olika varianter på fasta, alltifrån att man slutar att äta helt och bara dricker vatten till att man äter flytande föda och råkost. Oavsett vilken variant av fasta man väljer är kan fasta skapa en rad problem. Kroppen uppfattar fasta som svält, vilket gör att stora mängder muskelprotein bryts ner. Dessutom kan det frigöras gifter som finns lagrat i fettväven om du förlorar fett för snabbt.

Träning och fasta är inte någon bra kombination eftersom att det stressar kroppen väldigt mycket och mycket muskelprotein bryts ner. Att du upplever att du känner dig stark beror på en typ av upprymdhet, eufori som man drabbas av när kroppen inte får tillräckligt med kolhydrater för att upprätthålla hjärnans funktioner. Det bildas då ketoner som fungerar som ett slags reservbränsle för hjärnan. En av de ketoner som bildas är aceton, vilket ingår bland annat i nagellacksborttagningsmedel. Snacka om att smutsa ner kroppen! Du kommer tyvärr med största sannolikhet att snabbt gå upp i vikt när du börjar äta som vanligt igen och fasta kan tyvärr ofta leda till viktproblem.

Mitt råd är att du avstår från att fasta. De enda gångerna som fasta kan användas är i behandling av skov vid inflammatoriska sjukdomar som reumatism.

error: Info: Innehållet är upphovsrättsskyddat !!