Hem Forum Experterna svarar Varför rekommenderas promenader för fettförbränning? Svar till: Varför rekommenderas promenader för fettförbränning?

#2505
Martin Brunnberg
Martin Brunnberg
Forumledare

Visst bränner promenader en mindre mängd energi än mer hög-intensiva aktiviteter, även om jag kan tycka att de siffror som du anger låter för låga. En timmes promenad i rask takt motsvarar cirka 240 kCal för en kvinna som väger 70 kg. Man kan ju förstås tycka att 240 kCal också är en försumbar energimängd. Det motsvarar ju ungefär en smörgås! Vad man måste komma ihåg är att det är små skillnader i energiintag som påverkar vår kroppssammansättning. Det är inte så konstigt som det kanske låter. Om vi tänker oss en genomsnittlig person som lägger på sig 10 kg fett på 10 år. För att åstadkomma detta krävs det ett energiöverskott som är mindre än 20 kCal per dag. En till synes försumbar energimängd kan alltså i längden orsaka en kraftig övervikt.

Men är hög-intensiv träning bättre för fettförbränningen? Träning med högre intensitet än raska promenader gör att du förbrukar mer energi. Ökar du intensiteten över 65 procent av din maximala kapacitet kommer du inte att öka fettförbränningen. Betyder detta att konditionsträning är mindre effektivt för viktminskning än mer lågintensiva aktiviteter som till exempel raska promenader? Nej, eftersom konditionsträning ökar dina möjligheter att bränna fett i framtiden. Konditionsträning kan alltså ses som en investering i fettförbrännande kapacitet. Många experter menar att den mesta effektiva fettförbränningsträningen är just högintensiv träning.