Hem Forum Experterna svarar Är mitt midjemått farligt?

Taggat: ,

Detta ämne innehåller 1 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av Martin Brunnberg Martin Brunnberg 7 månader.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2500
    Profilbild
    Gäst
    Deltagare

    Jag undrar lite grann angående kroppsvikt eller kroppsform. Förutom att mäta sitt BMI har jag ibland stött på en annan variant där man mäter sitt midjemått vid naveln. Vid dessa mätningar får jag alltid för höga värden. Det sägs att en kvinna helst ska ha ett midjemått under 80 cm. Jag är 167 cm lång och väger 57 kilo. Mitt midjemått vid naveln är ca 84 cm vilket alltså skulle vara farligt.

    Jag tycker i och för sig att magen är lite för ”fet” i förhållande till resten av kroppen, men jag känner mig inte överviktig. Jag har alltid haft problem med att fettet sitter på magen, det är väldigt svårt att bli av med. Jag tränar spinning/jympa tre gånger i veckan och försöker äta ganska hyfsat, men slarvar ibland lite med skräpmat och godis. Jag tycker att när man tränar regelbundet, att det inte borde göra så mycket.

    Vad betyder mitt midjemått egentligen? Är det farligt för mig att ha den här formen. I så fall, varför är det farligt? Är det för att man kan få diabetes och åderförfettning?

    [denna fråga är inskickad via e-post]

    #2501
    Martin Brunnberg
    Martin Brunnberg
    Forumledare

    BMI är ett mått som ofta används för att uppskatta övervikt. BMI räknas ut genom att man dividerar vikten i kilogram med längden i meter i kvadrat: vikt/längd/längd = BMI

    Problemet med BMI är att det egentligen inte mäter övervikt i form av fett, utan talar bara hur tung du är i förhållande till längden. Har du mycket muskler kan du ha ett högt BMI utan att vara överviktig och vice versa. Varför man intresserar sig för övervikt i hälsosammanhang har inget med estetik att göra. Är man överviktig ger det en ökad risk för överviktsrelaterade sjukdomar som diabetes och hjärtsjukdomar. Detta samband är starkast med bukfett, det vill säga centralt placerat fett på magen. Därför har man utvecklat metoder för att mäta det farliga fett, bukfettet. Ett sätt kan vara att mäta midjans omkrets och att detta värde ska vara 80 eller mindre.

    Du kan också prova att mäta midjans smalaste ställe och dela det värde du får med omkretsen runt höftens bredaste ställe. Det värde du då får ska vara under 0,8 om du är kvinna och under 0,9 om du är man. Så vad betyder det om din kvot är större än 0,8? Det kan tyda på att du har lite för mycket bukfett, men stirra dig inte blind på dessa värdena. En felkälla för dessa metoder är att de inte gör skillnad på farligt, ”hårt” bukfett som sitter bakom magmusklerna och underhudsfett. Om du dessutom tränar motverkar du de negativa hälsoeffekterna även om du inte går ner i vikt.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.