Hem Forum Experterna svarar Behöver få i mig mer fett. Vilka fetter ska jag då äta?

Taggat: ,

Detta ämne innehåller 1 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av Martin Brunnberg Martin Brunnberg 7 månader.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2506
    Profilbild
    Gäst
    Deltagare

    Jag tränar en hel del (10 timmar kampsport/vecka) och lever ett i övrigt ganska aktivt liv (cyklar och går överallt). Har uppskattat mitt dagsbehov till 3500-4500 kCal/dag. Mitt problem är att jag har svårt att få i mig en rimlig mängd fett och jag vet att detta skulle gynna mig (jag är kroniskt deffad, och det ser inte bra ut 75 kg / 180 cm).

    Jag har provat att vräka i mig en påse chips om dagen och det har gjort under för såväl träning som vikt och välmående. Hade dock gärna hittat en fettkälla som är ”bättre” och som ändå kan passa en students ekonomi. Jag äter en del makrill och lax. Jag lyxar ibland till det med avokado och cashewnötter, men jag får inte i mig de mängder jag behöver utan att ruinera mig. Jag har en flaska linfröolja som jag tar en sked av varje dag, men kanske vore enkelomättat fett bättre att ha ”storkonsumtion” av för att undvika oxidativ stress?

    [denna fråga är inskickad via e-post]

    #2507
    Martin Brunnberg
    Martin Brunnberg
    Forumledare

    Har man ett så stort energibehov som du kan det vara svårt att täcka det genom kosten. Chips tycker jag inte låter som någon hälsosam lösning, men jag tycker att du definitivt är inne på rätt spår när du försöker äta mer energität mat. Ett bra sätt och även billigt sätt att öka energitätheten på, kan vara att berika maten med rapsolja eller olivolja. Även hasselnötter kan vara ett prisvärt alternativ. Det är nog bra om du försöker hålla dig till enkelomättade fetter eftersom, precis som du säger, kan stora mängder fleromättade fetter belasta din kropp med onödigt mycket oxidativ stress. Om du äter mycket kostfiber kan det var en vits med att minska intaget av dessa för att du ska kunna orka pressa i dig lite extra pasta eller ris. En bra grej kan också vara att äta ett extra mål mat innan sängdags för att motverka den muskelnedbrytning som sker under natten.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.