Försvårar beta-karoten upptaget av kalcium?

Startsida Forum Experterna svarar Försvårar beta-karoten upptaget av kalcium?

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2428
    Anonym
    Inaktiv

    Jag har en fråga om tabletter med beta-karoten. Dessa är populära att ta frampå vårkanten för att få en bättre solbränna. Vid en provtagning visade det sig att jag ligger på gränsen till benskörhet. Jag är 71 år och har aldrig varit rökare. Jag har läst att A-vitamin försvårar upptaget av kalcium. Däremot ska detta inte vara fallet med beta-karoten. Är det riktigt? Jag har tidigare tagit en hel del beta-karoten på vår och sommar. Vågar jag fortsätta med det? Tacksam för svar.

    [denna fråga är inskickad via e-post]

    #2429

    Det är alltid tråkigt när man får höra att man har något fel, som i ditt fall att du ligger på gränsen till benskörhet. Det är riktigt att för mycket vitamin A kan öka risken för benskörhet, men när det gäller beta-karoten så finns inte det problemet. Så min bedömning är att beta-karoten inte gjort ditt skelett skört, men du lär å andra sidan inte få några positiva effekter av att ta tillskottet heller.

    Det finns en hel del saker som du kan göra för att stärka ditt skelett och motverka fortsatt bennedbrytning. Motionsformer som belastar ditt skelett, till exempel styrketräning, motverkar bennedbrytningen. Se också till att du får i dig tillräckligt med vitamin D, vitamin K2, kalcium och magnesium. Grönt te och sojabönor är livsmedel som kan ha en positiv effekt på benuppbyggnaden. Idag finns också många läkemedel som motverkar bennedbrytning effektivt.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
error: Info: Innehållet är upphovsrättsskyddat !!