Hur mycket behöver jag promenera för att gå ner i vikt?

Startsida Forum Experterna svarar Hur mycket behöver jag promenera för att gå ner i vikt?

Etiketter: ,

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2450
    Anonym
    Inaktiv

    Jag har kämpat med min vikt så länge jag kan komma ihåg. Har testat otaliga dieter, men lyckas aldrig hålla min vikt. Känner mig nu inspirerad att komma igång med kost och motion på ett långsiktigt plan. Jag är 40 år, 175 cm lång och väger 80 kg. Min önskan är att gå ner tio kg så att mina kläder passar. Min kropp är päronformad, det vill säga jag är ”tunn” upptill och bred nertill.

    I våras gick jag på löpband 45 minuter före frukost ett par gånger i veckan, det passar mig bra. Men hur länge skall man gå, hur ofta och på vilken intensitet för att det skall ge resultat?

    [denna fråga är inskickad via e-post]

    #2452

    Motion är nödvändigt för alla människor, vare sig det handlar om viktminskning, förebygga sjukdomar eller bara för att må bra i största allmänhet. Fysisk aktivitet i alla former kan underlätta viktminskning eftersom viktminskning i grund och botten handlar om att man ska göra av med mer energi än vad man stoppar i sig. Ju mer du rör på dig desto mer energi kommer du ju att göra av med. För att må bra, men även för att underlätta viktminskning, bör du vara fysisk aktiv minst en timme per dag.

    Vad är då fysisk aktivitet? Förr satte man ofta ett likhetstecken mellan fysisk aktivitet och högintensiva aktiviteter, som exempelvis löpning. Senare forskning har dock visat att mer lågintensiva motionsformer som promenader i rask takt också har mycket positiva effekter. Jag tycker att du bör ägna dig åt någon form av fysisk aktivitet, låg- eller högintensiv, i minst en timme per dag för att må bra och maximera effekter av din viktminskning.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
error: Info: Innehållet är upphovsrättsskyddat !!