Hur mycket och av vad ska jag äta för att gå ner i vikt?

Startsida Forum Experterna svarar Hur mycket och av vad ska jag äta för att gå ner i vikt?

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2448
    Anonym
    Inaktiv

    Jag har en rejäl övervikt och väger 106 kg och 163 cm lång. Jag har förhöjda blodfetter, blodsocker och ett mycket högt blodtryck. Jag har läst att man skall äta mer protein än kolhydrater för sockrets skull och för att snabbare gå ner i vikt. Hur skall jag äta procentuellt för att gå ner i vikt? Det jag egentligen menar är hur mycket skall jag äta och av vad?

    [denna fråga är inskickad via e-post]

    #2454

    De symptom du uppvisar, med förhöjda blodfetter, högt blodtryck, förhöjt blodsocker i kombination med övervikt, ingår i vad man brukar kalla för det metabola syndromet. Om man har drabbats av detta syndrom svarar man i regel sämre på medicinsk behandling än personer som bara har ett eller två av dessa symptom.

    Betyder detta att man inte kan göra något åt situationen? Tvärtom, även om man kanske svarar dåligt på behandling med läkemedel kan man åstadkomma smärre mirakel med rätt kost och motion. Det du måste fokusera på i första hand är viktminskning. När du väl börjar minska i vikt kan jag så gott som lova dig att dina värden börjar förbättras. Det finns inget skäl att vänta med förändringen. Minska ner lite på matintaget, ät proteinrikt och välj oraffinerad mat. Men framför allt: rör på dig! Ju mer desto bättre!

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
error: Info: Innehållet är upphovsrättsskyddat !!