Hur påverkar Atkinsdieten mig under lång tid?

Startsida Forum Experterna svarar Hur påverkar Atkinsdieten mig under lång tid?

Etiketter: , ,

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2069
    Anonym
    Inaktiv

    Jag läste just om en svensk läkare som menar att motion har en underordnad betydelse vid viktnedgång. Hon rekommenderar av egen erfarenhet att hellre äta enligt Atkinsmetoden, dvs högt intag av fett och protein, endast vissa grönsaker/frukter samt inga/lite kolhydrater. Men hur påverkar denna diet kroppen på lång och kort sikt, egentligen?

    [Denna fråga är inskickad via e-post]

    #2256

    För att minska i vikt är det vanligt att minska på kolhydraterna och öka protein- och fettintaget. Gör man det med måtta och behåller frukt, grönsaker och bär i sin kost, samt även ser till att välja rätt typ av fett innebär det sannolikt fördelar för hälsan. Det blir lättare att hålla vikten och sötsug blir mer hanterbart, samtidigt som risken för hjärtkärlsjukdom och diabetes minskar.

    Problemen uppstår när man helt utesluter kolhydrater och samtidigt utesluter frukt, grönsaker och bär. Även om en sådan diet leder till viktminskning ger den alldeles för lite fibrer, vitaminer, mineraler och antioxidanter för att kunna räknas som en hälsosam kosthållning. Kombinationen av för lite essentiella fetter och lite fibrer, frukt, grönsaker och bär är välkänt förknippat med hjärtkärlsjukdom. Vad viktminskningsdieter av detta slag får för effekt på kroppen på längre sikt vet man för lite om i dag.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
error: Info: Innehållet är upphovsrättsskyddat !!