Kan astmamedicin påverka fettförbränningen?

Startsida Forum Experterna svarar Kan astmamedicin påverka fettförbränningen?

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2266
    Anonym
    Inaktiv

    Jag har några frågor om fettförbränning som jag gått och grunnat på. Jag har astma och tar därför dagligen en astmamedicin som innehåller kortison. Jag har hört att det är svårare att gå ner i vikt när man äter medicin som innehåller kortison, stämmer det? Jag har gått upp fem kg i vikt de senaste månaderna utan att jag ändrat på mina vanor. Jag äter fortfarande nyttigt, motionerar lika mycket – jag har alltså inte ändrat på något. Ändå går jag upp i vikt!

    Hur jag än kämpar kan jag inte gå ner dessa kilon igen och jag lever redan så hälsosam som man kan göra. Jag tränar ingen muskelträning och jag tror därför inte att viktökningen kan bestå i muskler. Jag tränar bara lågintensiv, fettförbrännande träning som promenader och simning. Vad ska jag göra?

    [Denna fråga är inskickad via e-post]

    #2270

    Kortison är en anti-inflammatorisk medicin som används vid en rad inflammatoriska tillstånd, däribland astma. Kortison är en variant på det kroppsegna stresshormonet kortisol. Kortisol finns alltid närvarande i blodet, men vid stress eller olika typer av skador kan nivåerna av kortisol öka. Kortisolets uppgift är att se till att det finns tillräckligt med näring för kroppens organ. Detta åstadkoms genom att muskler bryts ner, insulinkänsligheten minskar och att aptiten ökar. Kortisol motverkar också fettförbränning.

    Den medicin som du tar misstänker jag är ett inhalationsmedel, det vill säga att du andas in läkemedlet genom en inhalator. Denna typ av mediciner är tänkt att ge en störst effekt lokalt i luftrören. Halterna av kortison blir också störst där, men en varierande del av kortisonet smiter ut i blodbanan och kan påverka hela kroppen. Detta kan naturligtvis ha negativa effekter för förbränning och insulinkänslighet. Jag skulle dock inte gå så långt som att säga att det är medicinen som gör att du har gått upp i vikt, men den kan vara en bidragande faktor. Eftersom du tar detta läkemedel mot astma har du dessvärre inte så mycket val annat än att fortsätta ta medicinen om din läkare har ordinerat detta. Det är dock viktigt att poängtera att alla astmamediciner inte innehåller kortison.

    Du säger att du redan lever så hälsosamt som man kan göra, vilket jag inte betvivlar. Vad du kan göra för att bryta den här trenden är att göra förändringar i dina matvanor. Du kanske ska äta mer protein och mindre kolhydrater? Det är dock svårt för mig att ge dig konkreta råd i den frågan eftersom att jag inte vet hur din kost är sammansatt.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
error: Info: Innehållet är upphovsrättsskyddat !!