Kan jag gå ner i vikt genom att dricka mycket vatten?

Startsida Forum Experterna svarar Kan jag gå ner i vikt genom att dricka mycket vatten?

Etiketter: ,

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2444
    Anonym
    Inaktiv

    Hejsan! Undrar om jag kan gå ner i vikt om jag ökar intaget av vatten?

    [denna fråga är inskickad via e-post]

    #2458

    Vatten är antagligen vårt det mest underskattade näringsämne. Vi består ju till största delen av vatten och de flesta av alla de tusentals kemiska reaktioner som äger rum i våra kroppar kräver vatten. Blir vi uttorkade mår vi sämre och risken för vissa sjukdomstillstånd ökar. Även fettförbränningen kan påverkas negativt om du blir uttorkad. Det finns tyvärr en utbredd myt om att vatten är ”negativa kalorier”. Detta resonemang bygger på att vatten inte innehåller någon energi och att det kostar kroppen en viss mängd energi att ta hand om vattnet.

    Är detta verkligen sant? Ja, men den energimängd som kroppen gör av med när den tar upp vattnet är så försvinnande liten att den saknar all praktisk betydelse. Så att dricka dig ner i vikt är inget jag rekommenderar. Om du dricker för mycket vatten riskerar du att förlora en massa viktiga mineraler och överdriver du intaget kraftigt risker du att bli vattenförgiftad. En rimlig mängd vatten per dag är 1-2 liter. Tränar du mycket ökar dock behovet. Tänk på att du också får i dig en hel del vatten genom maten.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
error: Info: Innehållet är upphovsrättsskyddat !!