Kan jag lägga om kosten inför graviditeten?

Startsida Forum Experterna svarar Kan jag lägga om kosten inför graviditeten?

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2449
    Anonym
    Inaktiv

    Jag känner mig så motiverad att ta tag i min träning och kosthållning. Jag är rätt fet, 75kg till 168cm. Har gått upp 12kg efter två barn. Det har varit gott och fokus har varit på annat än kroppen ett tag. Nu känner jag att jag är för tung och otymplig och det känns ohälsosamt.

    Till frågan: Jag och min man vill ha ett barn till. Är det farligt att lägga om kosten just nu? Jag vet att jag kommer att gå ner i vikt om jag äter som man ska.

    [denna fråga är inskickad via e-post]

    #2453

    Att du vill ta tag i din kost och livssituation för att gå ner vikt och må bättre är inget negativt för graviditet – om du gör på rätt sätt! Övervikt kan till och med vara orsaken till infertilitet hos vissa kvinnor. Att förändra sin kost till det positiva genom att äta bättre fetter, mindre halv- och helfabrikat, men med mer frukt och grönsaker är alltid positivt både för dig och ditt barn, men även för dina chanser att bli gravid.

    Bantning, det vill säga att minska i vikt kraftigt på kort tid, är inget som bör ägna sig åt om man planerar att bli gravid och är verkligen att avråda ifrån om du är gravid.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
error: Info: Innehållet är upphovsrättsskyddat !!