Hem Forum Experterna svarar Vad är skillnaden mellan vassle- och kaseinprotein?

Taggat: , ,

Detta ämne innehåller 1 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av Martin Brunnberg Martin Brunnberg 1 år, 2 månader sedan.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2413
    Profilbild
    Gäst
    Deltagare

    Jag har lite frågor angående vassleprotein och kaseinprotein. Som jag har förstått så utvinns både vassle och kasein ur mjölk och att vassle ska vara ”snabbt” och kasein ”långsamt”? Är vassle då bättre att använda vid träning och kasein vid exempelvis mellanmål? Vad är det då som gör att kasein är långsammare än vassle? Är det verkligen så stor skillnad på de båda eller går det lika bra att använda t ex vassle som mellanmål också?

    [Denna fråga är inskickad via e-post]

    #2425
    Martin Brunnberg
    Martin Brunnberg
    Forumledare

    Mjölkprotein består, precis som du säger, av olika proteinsorter. De dominerande sorterna är vassleprotein och kasein. Vassleprotein har en snabb nedbrytning, vilket gör att det snabbt kommer kroppen tillgodo efter ett träningspass. Kasein är en proteinsort som bryts ner långsamt och kan teoretiskt fungera som en slags proteindepå i magen som successivt levererar aminosyror till blodet och motverkar således muskelnedbrytning.

    Inom kosttillskottsbranschen har man introducerat begreppet dagprotein och nattprotein. Dagproteinet består av vassle och ska ge musklerna snabb tillgång på protein. Nattproteinet består av kasein och tanken är att det ska intas innan du sover för att ge musklerna en kontinuerlig tillgång på aminosyror under, åtminstone, de första timmarna av sömn. Detta koncept är dock omdiskuterat och fungerar det i praktiken är nog vinsten relativt liten. Viktigare än proteinsort är troligen att inta protein regelbundet under 4-6 gånger per dygn.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.