Vår dotter tränar för mycket och äter för lite

Startsida Forum Experterna svarar Vår dotter tränar för mycket och äter för lite

Etiketter: ,

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2478
    Anonym
    Inaktiv

    Vår 19-åriga dotter tränar i princip sju dagar i veckan och lever på strikt dietkost, det vill säga ett minimum av fett och mycket sparsamt med kolhydrater. Hon är 168 cm lång och väger 52 kg och har gått ner cirka 5 kg på 6 månader. Vi talar öppet med henne om vår oro inför kombinationen viktminskning, överdriven träning och lågt kaloriintag. Hon är medveten om problemet, men kan inte själv bryta trenden.

    Hon har varit i kontakt med en dietist som hon dessvärre inte fick förtroende för. Hennes stora rädsla är att bli tjock som ”alla andra”. Vi ser ju hennes anorektiska drag och vill gärna hjälpa henne. Hon säger att hon vill fortsätta träna för att fortsätta vara i form. Idag är hon mycket tunn även om hon själv är nöjd. Vi skulle bli mycket glada om vi kan få tips att ge henne.

    Hur skall hon bygga upp sin kropp på ett sunt sätt? Hon har fått en bok om mat för idrott, men hon tror att rekommendationerna om fettintag bara kommer att göra henne fläskig. Så snälla, ge oss ett gott råd så är vi oerhört tacksamma!

    [denna fråga är inskickad via e-post]

    #2479

    Jag tycker det verkar som att er dotter uppvisar anorektiska drag. Med en kroppsvikt 52 kg fördelat på 168 centimeter klassas hon som underviktig. Undervikt är särskilt farligt för unga tjejer eftersom det bland annat kan påverka fertiliteten och risken för benskörhet negativt. Det är svårt för mig att uttala mig om hon verkligen lider av ätstörningar utan att ha träffat henne personligen.

    Vad jag förstår från ditt brev verkar det som att hon har fått kämpa en hel del för att gå ner de fem kilona. Jag tror tyvärr att ni har all anledning till oro för att detta ska leda till ätstörningar. Har hon regelbundna menstruationer? Om inte, är detta ett tecken på att hennes kropp inte mår bra. Vad det gäller rekommendationerna om fettintag kommer ett procentuellt högre fettintag inte att göra henne ”fläskig”, snarare tvärtom. Om man minimerar sitt fettintag kommer kroppen att spara på fett till varje pris. Dessutom blir fettförbränningen lidande.

    Jag tror tyvärr inte att den kunskapen kommer att hjälpa henne speciellt mycket eftersom problemet handlar mer om hennes uppfattning av den egna kroppen än om kost. För att komma tillrätta med problemet behöver man professionell hjälp av psykolog eller läkare som är expert på området, eftersom problemet ligger på en mer känslomässig nivå än fysiologisk. Mitt råd är alltså att söka hjälp i tid och att du och din man inte ger upp förrän hon har fått den hjälp hon behöver.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
error: Info: Innehållet är upphovsrättsskyddat !!