Vilket energiintag behöver jag för en effektivt viktminskning?

Startsida Forum Experterna svarar Vilket energiintag behöver jag för en effektivt viktminskning?

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2472
    Anonym
    Inaktiv

    Jag skulle vilja gå ned i vikt, från mina nuvarande 83 kg till cirka 73 kg (jag är 171 cm lång och är 28 år gammal). Jag tränar på gym och kör pass eller spinning 4 gånger per vecka och styrketränar 2 gånger per vecka. Dessutom går jag till och från jobbet varje dag, vilket motsvarar 2×25 minuter 5 dagar i veckan. Jag lever alltså ett aktivt liv och har bra kunskaper i näringslära.

    Hur mycket ska jag minska mitt energiintag för att få en effektiv viktminskning? Hur många kalorier måste jag äta per dag för att inte min kropp ska reagera fel och minska förbränningen i tron att det är svält på gång?

    [denna fråga är inskickad via e-post]

    #2473

    Det finns många olika skolor när det gäller viktminskning. Själv är jag övertygad om att för att nå sin målvikt och sedan kunna hålla den, utan att förlora för mycket muskler, måste man gå försiktigt fram när man minskar sitt energiintag. Risken är annars att kroppen upplever viktminskningsdieten som svält. Om så sker minskar kroppen sin förbränning och börjar spara på fettet så gott det går.

    Jag tycker att en minskning av energiintaget på 10-15 procent är rimligt. Vid en sådan moderat minskning minskar risken att kroppen ska börja hålla igen. Det är också viktigt att få i sig tillräckligt med protein (cirka 30 energiprocent) och fett (lika mycket) för att hålla igång förbränningen. Man bör också välja långsamma oraffinerade kolhydrater. Hur mycket energi du ska äta per dag är svårt att uppskatta utan en kostregistrering. Ett tips är att utgå från den kost du äter idag och göra justeringar i denna.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
error: Info: Innehållet är upphovsrättsskyddat !!